Ministarstvo pravde
Republika Srbija | Ministarstvo pravde
  • Ћ
  • En
  • O nama

    Ministar

    Ministar
    • Ministar
    • Rukovodstvo
    • Uređenje
    • Izvršenje krivičnih sankcija
    • Upravljanje oduzetom imovinom
    • Crkve i verske zajednice
    • Rezultati rada Ministarstva pravde
    • Kontakt
    • Arhiva
  • Vesti
  • Javnost rada

    Rezultati pismenog dela pravosudnog ispita za redovne kandidate koji su pismeni deo ispita polagali u januarskom ispitnom roku 2023. godine

    Rezultati pismenog dela pravosudnog ispita za redovne kandidate koji su pismeni deo ispita polagali u januarskom ispitnom roku 2023. godine
    • Ispiti
    • Dokumenta
    • Javne rasprave
    • Javne nabavke
    • Budžet
    • Informator o radu
  • Pravosuđe

    Statistika o radu sudova opšte nadležnosti

    Statistika o radu sudova opšte nadležnosti
    • Statistika o radu sudova opšte nadležnosti
    • Nadzor
    • Statistika
    • Isključi nasilje
    • Pravosudna mapa Srbije
    • Reforma
    • Pravosudne profesije
    • Statistika u privrednim sporovima
    • Sve o javnim beležnicima
    • Sve o uzbunjivačima
    • Oportunitet
    • Medijacija
    • Zakon o parničnom postupku
    • Trgovina ljudima
    • Sudska praksa
    • Portal pravosuđa Srbije
    • Konferencija "Pravosuđe i privreda 2019."
    • Evidencija
    • Mreža sudova
  • Registri

    • Registar neplaćenih novčanih kazni i drugih novčanih iznosa
    • Državni organi, organizacije i pravna lica koje sprovode obuke za posrednike
    • Imenik javnih izvršitelja
    • Registar sudskih veštaka
    • Spisak javnobeležničkih kancelarija
    • Adresar za overu potpisa, prepisa i rukopisa
    • Registar posrednika
    • Elektronska evidencija stalnih sudskih prevodilaca i tumača
    • Registar crkava i verskih zajednica
    • Registar pružalaca besplatne pravne pomoći i besplatne pravne podrške
  • Međunarodna saradnja

    Međunarodna pravna pomoć

    Međunarodna pravna pomoć
    • Evropska komisija za efikasnost pravosuđa
    • Međunarodna pravna pomoć u građanskim stvarima
    • Međunarodna pravna pomoć u krivičnim stvarima
    • Poglavlje 23
    • Pregovori sa EU
    • Bilateralni sporazumi i međunarodne konvencije
  • Usluge

    Pritužba na rad pravosudnih organa

    Pritužba na rad pravosudnih organa
    • Pritužba na rad pravosudnih organa
    • Zahtevi za ostvarivanja prava na pristup informacijama od javnog značaja
    • Ispiti
    • Konkursi
    • Međunarodna pravna pomoć
    • Naknada štete
  • Kontakt

    Imenik

    Imenik
    • Imenik
    • Često postavljana pitanja
    • Korisni linkovi
  • Conference 2019
  • O nama
  • Vesti
  • Javnost rada
  • Pravosuđe
  • Informacije od javnog značaja
  • Registri
  • Međunarodna saradnja
  • Zakonodavstvo
  • Usluge
  • Kontakt
  • Aktuelno
  • O nama
  • Pravosuđe
  • Medijacija
  • Medijacija u oblasti intelektualne svojine
  • Prevod izvoda iz analize "Implementacija Direktive o medijaciji"
  • Uputstvo za unapređenje medijacije u Republici Srbiji po Zakonu o posredovanju u rešavanju sporova
  • Godišnji izveštaj posrednika u rešavanju sporova za 2019. godinu
  • Godišnji izveštaj posrednika u rešavanju sporova za 2018. godinu
  • Pravni okvir za medijaciju i vansudsko rešavanje sporova u Republici Srbiji
  • Medijacija u finansijskom sektoru
  • Evropski dan pravde – promocija medijacije
  • Ministarstvo pravde nastavlja da podstiče veću primenu medijacije u Srbiji
  • Informacije o planiranim obukama za posrednike u narednom periodu
  • Unapređenje medijacije u privrednim sporovima u Republici Srbiji

Посредовање у решавању спорова – медијација

Medijacija je alternativni način rešavanja sporova, u kojem treće nezavisno, neutralno i nepristrasno lice, posrednik – medijator, pomaže stranama u sukobu da dođu do uzajamno prihvatljivog rešenja. Medijaciji se može pristupiti pre i u toku sudskog postupka, kao i u toku postupka po pravnim lekovima ili u toku izvršnog postupka.

Specifičnost medijacije kao dobrovoljnog, neformalnog, izuzetno brzog i jeftinijeg postupka je u tome da tokom postupka strane zadržavaju potpunu kontrolu i u njemu niko umesto njih samih ne može doneti odluku o načinu rešavanja njihovog spornog odnosa, te ukoliko do sporazuma dođe, zaključuju ga u zajedničkom interesu. Uloga medijatora se upravo ogleda u tome da isti pomaže stranama da utvrde svoje interese u odnosu sa drugom stranom i postignu sporazum. Sporazum može imati snagu izvršne isprave, a medijator i punomoćnici strana mogu učestovati u njegovoj pisanoj izradi.  U poređenju sa redovnim troškovima sudskog postupka, u zavisnosti od vrednosti spora jeftinija je od 35 do 60%. 

Razlike između sudskog postupka i medijacije – posredovanja u rešavanju sporova

 

SUDSKI POSTUPAKMEDIJACIJA
1.        formalan postupak1.             manje formalan postupak, fleksibilan, u neformalnoj, prijatnoj atmosferi
2.        za tuženog prinudan postupak2.             dobrovoljan postupak
3.        po pravilu javan postupak3.             privatan i poverljiv postupak (po pravilu isključena javnost)
4.        izvode se dokazi4.             pregovara se
5.        fokusira se na tačke u vezi sa kojima se stranke ne slažu5.             fokusira se na tačke u vezi sa kojima se stranke slažu
6.        utvrđuje se pravo6.             utvrđuju se interesi i traži se najbolje rešenje
7.        sudija upravlja postupkom7.             strane upravljaju postupkom, u dogovoru sa medijatorom
8.        sudija donosi odluku8.             strane donose odluku
9.        donosi se presuda9.             zaključuje se sporazum
10.    dugotrajan (nepredvidivo)10.         brz i hitan postupak
11.    (nepredvidivo) skup postupak11.         jeftin postupak
12.    Neizvesnost12.         strane odlučuju i preciziraju sporazum
13.    Jedna ili obe strane mogu ostati nezadovoljne13.         Rešenje je obostrano prihvatljivo
14.    Lične vrednosti, kultura, običaji i tradicija se zanemaruju a utvrđuje se pravo14.         Poštuju se lične vrednosti, kultura, običaji i tradicija
15.    Međusobni odnosi se obično pogoršavaju15.         Odnosi postaju bolji ili ostaju isti
16.    Žalba po pravilu odlaže izvršenje16.         Sporazum može odmah imati svojstvo izvršne isprave, kao pravosnažna sudska odluka
17.    Parnični postupak je po pravilu praćen i postupkom prinudnog izvršenja, tj. dodatnim odlaganjem i troškovima suda i izvršitelja17.         Nakon postizanja sporazuma, strane po pravilu dobrovoljno izvrše sporazum
18.    Može da bude vođen od strane drugog, ovlašćenog, lica18.         Neposredan – lično prisustvo je obavezno
Informacije o uslovima za izdavanje dozvola za sprovođenje programa obuke za posrednike Veličina: 0.02 MB
Preuzimanje
  • Državno veće tužilaca

    Posetite sajt
  • Ustavni sud

    Posetite sajt
  • Advokatska komora Srbije

    Posetite sajt
  • Komisija za tajne grobnice

    Posetite sajt
  • Isključi nasilje

    Posetite sajt
  • Pravosudna akademija

    Posetite sajt
  • Vrhovni kasacioni sud

    Posetite sajt
  • Portal sudova

    Posetite sajt
  • Narodna Skupština Republike Srbije

    Posetite sajt
  • Visoki savet sudstva

    Posetite sajt
  • Portal „Pištaljka“

    Posetite sajt
  • Javni beležnici

    Posetite sajt
  • Komisija za sprovođenje Nacionalne strategije reforme pravosuđa

    Posetite sajt
  • Vlada Republike Srbije

    Posetite sajt
  • Državno pravobranilaštvo

    Posetite sajt
  • Republičko javno tužilaštvo

    Posetite sajt
  • Komora javnih izvršitelja

    Posetite sajt
  • O nama
  • Vesti
  • Javnost rada
  • Pravosuđe
  • Registri
  • Međunarodna saradnja
  • Usluge
  • Kontakt
  • Sva prava zadržana
  • 2018