U skladu sa obavezama Ministarstva pravde iz Akcionog plana za Poglavlje 23, rešenjem ministra pravde 119-01-00073/2017-06 od 21. aprila 2017. godine osnovana je Radna grupa za izradu radnog teksta Zakona o izmenama i dopunama Zakona o parničnom postupku. Nacrtom navedenog zakona biće obuhvaćene izmene i dopune Zakona o parničnom postupku koje se, između ostalog, odnose na dostavljanje pismena, snimanje suđenja i procesnu disciplinu učesnika u postupku, izimajući u obzir relevantne EU standarde, praksu Evropskog suda za ljudska prava i Ustavnog suda, kao i dosadašnja zakonska i uporedno-pravna rešenja. Članovi Radne grupe su na prvom i drugom sastanku Radne grupe održanim 01.06.2017., odnosno 19.09.2017. godine predložili teme na kojima će se zasnivati rad Radne grupe, a kako sledi:
1. Dostavljanje - Subjekti dostavljanja;
- Novi načini dostavljanja, elektronsko dostavljanje.
2. Vremenski okvir
- Šta sve Rešenje o određivanju vremenskog okvira mora da sadrži; - Obaveznost vremenskog okvira i odstupanja.
3. Pripremno ročište
- Predlog da se rokovi u vezi sa pripremnim ročištem brišu;
- Predlog da se pripremno ročište zakaže tek nakon prijema svih spisa;
- Definisati da li je potrebno da na pripremnom ročištu sud ulazi u raspravljanje pravnih pitanja;
4. Glavna rasprava – principi jedinstva i koncentracija;
5. Zloupotreba procesnih ovlašćenja i suzbijanje zloupotrebe procesnih ovlašćenja;
6. Drugostepeni postupak odnosno postupak po žalbi – problem čestog ukidanja u situacijama kada odluka može da se preinači ili da se ponovo otvori rasprava;
Potrebno je više se kretati ka meritumu, a manje ka ukidanju odluka;
7. Unapređenje posebnih postupaka pre svega sporova iz radnih odnosa u pogledu efikasnijeg rešavanja istih;
8. Uticaj uniformne primene sudske prakse na Zakon o parničnom postupku;
9. Ujednačavanje sudske prakse i odnos Ustavnog suda;
10. Posebni parnični postupci – mehanizmi za ubrzanje i eventualno dodavanje novih posebnih parničnih postupaka sa zaštitu kolektivnih prava i interesa potrošača;
11. Redefinisanje spora male vrednosti - Do kog momenta i da li se uopšte može doneti presuda zbog izostanka u sporovima male vrednosti;
12. Revizija – problem ukidanja formalnog sprovođenja dokaza i identičnog presuđenja;
13. Redefinisati posebnu reviziju (predvideti da se ona može uložiti ako je to značajno za određeno pravno pitanje sa eventualnim predlaganjem suprotnih odluka, odnosno dokazivanjem suprotnog presuđenja od onoga što je drugostepeni sud presudio);
14. Član 294. Zakona o parničnom postupku, nema ujednačene prakse, sudovi različito postupaju; - Član 294. stav 1. tačka 7. – razmotriti da li tačka 7. treba da bude sastavni deo ovog člana;
15. Uređenje odredaba o troškovima postupka; - Troškovi sudskog postupka kod delimičnog uspeha stranke u parnici;
16. Spajanje postupaka, nema imperativnosti da sud izvrši spajanje postupaka;
17. Postupak uređenja platnog naloga;
18. Član 13. Zakona o parničnom postupku – vezanost krivičnom presudom kojom se optuženi oglašava krivim – treba brisati;
19. Član 4. stav 2. – Načelo javnosti;
20. Član 149. Zakona o parničnom postupku;
21. Personalizovanje odredbi o posebnoj reviziji;
22. Objavljivanje presude;
23. Isključenje i izuzeće – neizbalansirani rokovi - Član 69. Zakona o parničnom postupku – nemoguće je da sudovi postupaju u skladu sa odredbama ovog člana;
24. Član 123. stav 5. - Postupanje sa zapisnikom o većanju i glasanju – normativno podstaknuti promenu prakse;
25. Zakonom normativno urediti korišćenje modernih tehnologija o činjenicama o kojima se vode registri i evidencije kod nadležnih organa;
26. Procesna disciplina – norme o troškovima postupka povezati sa procesnom disciplinom;
27. Problem višestrukog ukidanja presude;
28. Član 383. stav 5. – predlog da se pomenuti stav briše;
29. Disciplinski postupak prema sudijama u Zakonu o parničnom postupku;
30. Prekluzija u predlaganju činjenica i dokaza posle određene faze postupka – predlog da se odredbe promene;
31. Izvođenje dokaza saslušanjem stranaka postavljen je eventualno;
32. Rokovi za izradu presude;
33. Veza između medijacije i troškova parničnog postupka;
34. Detaljno obrazložiti šta ulazi u pismeni otpravak presude u sporu male vrednosti;
35. Sadržina presude;
36. Član 204. Zakona o parničnom postupku – otuđenje spornog prava u toku parnice;
37. Pravo stranaka da traže promenu veća u slučaju kada je drugostepena odluka ukinuta;
38. Saglasna izvršna arbitraža;
39. Res iudicata (prekluzija pitanja) obaveza stranaka da ne cepaju zahteve, predlog da svi zahtevi koji se odnose na isti događaj budu podneti u istoj tužbi;
40. Potrošači – masovke;
41. Tužbe i protivtužbe – spajanje;
42. Predlog da se reguliše postojanje posebnih pitanja koja bi sudu pomogla u odlučivanju; 43. Snimanje svedočenja;
44. Propisati obavezne detaljne razloge kao osnov za odlaganje ročišta;
45. Forma punomoćja – detaljno urediti formu punomoćja;
46. Procesna disciplina – predlog da frivolne podneske odnosno podneske koji odstupaju od materije treba novčano kažnjavati;
47. Odbijanje tužbenog zahteva zbog nedokazanosti;
48. Troškovi neodržanog ročišta;
49. Član 354. stav 1. – rok za izradu presuda – predlog da se propiše rok da se sudija obrati predsedniku suda za produžetak roka za izradu presude;
50. Izmena člana 387. stav 2. Zakona o parničnom postupku tako da umesto „u slučaju da je prvostepena presuda već jedanput bila ukinuta, drugostepeni sud ne može da ukine presudu i uputi predmet prvostepenom sudu na ponovno suđenje“ novi stav glasi „u slučaju da je prvostepena presuda već jedanput bila ukinuta, drugostepeni sud ne može da ukine presudu i uputi predmet prvostepenom sudu na ponovno suđenje osim ako se radi o presudi na osnovu priznanja, presudi na osnovu odricanja, presudi zbog izostanka i presudi zbog propuštanja“;
51. Predlog da se iz poslednjeg stava člana 326. izbaci tekst „posebna“ jer protiv rešenja koja se odnose na rukovođenje raspravom nije dozvoljena žalba uopšte;
52. Predlog da se iz stava 1. člana 371. Zakona o parničnom postupku izostavi tekst „nije“, a da ostane tekst „protiv koga je dozvoljena žalba“;
53. Predlog da se u stavu 2. člana 427. Zakona o parničnom postupku tekst „tačka 7. do 9. ovog zakona“ izmeni tako da glasi „tačka 7. do 10. ovog zakona“ budući da je prilikom poslednjih izmena tačka 9. postala tačka 10;
54. Predlog da postupak medijacije bude detaljnije i preciznije definisan
55. Predlog da se u tužbi obavezno navede jedinstveni matični broj građana;
56. Zakazivanje ročišta;
57. Unapređenje efikasnosti parničnog postupka (odlaganje ročišta, dostavljanje, vremenski okvir, upotreba informacionih tehnologija);
58. Ujednačavanje sudske prakse (revizija, odnos Vrhovnog kasacionog suda i Ustavnog suda); 59. Osnaživanje medijacije i uspostavljanje veze između Zakona o parničnom postupku i Zakona o posredovanju u rešavanju sporova;
60. Otklanjanje grešaka i nepreciznosti u tekstu važećeg zakona,
61. Predlog za izmenu člana 118. Zakona o parničnom postupku na način da se umesto sastavljanja zapisnika izrađuje transkript, a izlaganja na ročištu snimaju radi naknadne provere transkripta. Transkripti bi se dostavljali strankama koje bi imale kratak rok za dostavljanje primedbi ograničenih na ispravku grešaka u kucanju, nakon čega bi im se dostavljala konačna verzija transkripta. Predlog je da se pomenuta implementacija sprovede u fazama.
62. Predlog za odlaganje ročišta mora da sadrži obrazloženje;
63. Predlog da nakon podnošenja predloga za odlaganje ročišta sudija odmah donese odluku kojom se utvrđuje da će troškovi odlaganja ročišta pasti na teret stranke po čijem predlogu se ročište odlaže. Visina troškova, u ovakvim slučajevima, biće određena shodno važećoj tarifi u trenutku donošenja odluke, a sama odluka predstavljaće sastavni deo presude;
64. Predlog da se, u slučaju da sudija utvrdi da se razlog za odlaganje ročišta bazira na zloupotrebi procesnih ovlašćenja, primene odredbe zakona o novčanom kažnjavanju.